Monday, August 28, 2017

Keutamaan Surat Al Kahfi

Keutamaan Surat Al Kahfi - Surat Al Kahfi atau Ashabul kahfi adalah salah satu huruf dalam al-Qur'an yang terkandung dalam juz 15 dan pada awal juz 16. Surat Al Kahfi termasuk dalam kategori surat atau surat Makiyyah yang diturunkan di kota Makkah (membaca Karakter Makiyah dan Madaniyah). Dalam surat Al Kahfi terdapat 110 ayat dan merupakan surat ke-18 dari 114 surat yang terkandung dalam Al qur'anul karim.


Surat Al Kahfi adalah salah satu surat dalam Al Quran yang mempunyai banyak manfaat dan kebaikan jika umat Islam ingin berlatih dan membaca Keutamaan Surat Al Kahfi walaupun mereka ingin menghafalnya. Rasullulah SWT menggalakkan rakyatnya membacanya pada hari Jumaat atau Jumaat malam. Adalah malang bahawa ramai umat Islam hari ini meninggalkan Al qur'an dan enggan membacanya.


Ia juga dijelaskan oleh seorang ulama. Dr. Muhammad Bakar Isma'il dalam Al-Fiqh al-Wadhih min al Kitab wa al Sunnah menjelaskan bahawa Keutamaan Surat Al Kahfi adalah salah satu amalan yang disarankan untuk dilakukan pada malam dan Jumaat membaca surat Al-Kahfi. (Al-Fiqhul Wadhih minal The Book was Sunnah). Sebenarnya membaca surat Al Kahfi bukan hanya baik dibaca pada hari Jumaat tetapi sebaliknya setiap hari. Ini kerana hari Jumaat adalah hari yang baik untuk umat Islam di seluruh dunia. Adalah disyorkan bahawa surat Al Kahfi dibaca pada waktu matahari terbenam pada hari Khamis sehingga matahari terbenam pada hari berikutnya adalah hari Jumaat.


Sumber : http://www.surat-alquran.com/2017/08/keutamaan-surat-al-kahfi.html

No comments:

Post a Comment